Címkék

Címkefelhő

Friss kommentek

Priv üzenet

mailto: selectoreox kukac gmail dot com

Rákkenróóól

Főleg zenéről, főleg élőben, főleg saját képekkel. Blues, bluesrock, rock és heavy.

Koncertfotók

Szól még a Johnny Guitar.......de szól ám! (Johnny Winter, 2008.10.27. Pecsa)

2008.10.28. 10:34 | EOX The Selector | 21 komment

Címkék: zene rock blues pecsa boogie gibson johnny winter koncertfotó rákkenróóól music man


Szeretem.
Újra és újra bizonyított a tétel számomra, miszerint az élő zene, a zene maga.
Ül előttem egy öregember, hosszú (amúgy is) fehér haja a vállára omlik, szeme általában csukva van, vagy csak résnyire nyitva. Alig néz fel. Testén 64 évének teljes történetét hurcolja. Görnyedt háta zárójelbe fogja a híres gitárt. Ki hinné, hogy ezt az embert kölyökkorában esetleg White Tornado-nak hívták?

 


Ahogy kibotorkált a színpadra, annyi mindent gondol az ember. Talán szánalom (hogy eljárt az idő), düh (mi tettek ezzel az emberrel?), végtelen tisztelet (negyven évig a színpadon), félelem (Jézus, mi lesz ebből?). Bevillannak képek a saját - szintén nem rövid - sztorimból. Megüt - mint oly' sokszor már.
Mindez három másodperc összesen.

Aztán elhangzik a "a one, a two, a three, a four", megreccsen az Erlewine Lazer gitár, lesújt a dobverő és elszállt minden más, csak a pokoli erő vág agyon. Hihetetlen kontraszt, a szememben a visszavertek és dobhártyámat felpróbáló hang. Ugyanabban a pillanatban el is tűnik az ellentmondás, minden a helyére kerül.



A színpadon Johnny Winter, kezében gitárjával és teljesen függetlenül a látottaktól egyértelmű, hogy a világ egyik legnagyobb muzsikusa ül előttem.

Iszonyú erővel szól az autentikus rákkenróóól. Nem hangos, nem agresszív. Egyszerűen nagyon erős, ellentmondást nem tűrő, elsöprő, vitathatatlan. Olyan, mint amikor 202 cm magas apám öt éves koromban megszorította a kezemet, hogy megvédjen valamitől.

Nos, ez a hang is megvéd.

Amit látunk, és amit hallunk tökéletes ellentmondásban áll egymással, azonban ez csak agyunk hülye, racionális és egyben teljesen alkalmatlan működéséből adódó (neuron)zaj.



Amúgy persze minden a helyén van. Autentikus texas blues szól, egy kiváló bandával.
Ahogy odaállok fényképezni a "fiatalember" elé, homlokon vág a backline erősítőből áradó földöntúli erő. Ezt nem lehet a hangfalakból hallani, ezt két méterről kell érezni. Nemcsak erős hang ez, hanem sok minden más is. A Music Man erősítőből kiömlik az Ő 40 évének története, az austini Six Street hangulata, a rockzene multja, jelene és jövője, annak teljes szépségében, a jelen pillanat varázsa és még ki tudja, mi minden. Megfoghatatlan, lehengerlő érzés, olyan, amelyet minden nap akar az ember, újra és újra.

Páncélomat rám adták, amely megvéd a világ gyarlóságaitól, amely csak a valódi dolgokat engedi át, az igaztalan, hamis, műanyag dolgok hangtalan puffanással hullanak le rólam. Két méterről süt a pasi aurája. Innentől jó nekem.

Kb. ez történt a Johnny Winter koncert első tizenöt másodpercében, 2008.10.27-én, Budapesten, a Petőfi Csarnokban, a Mafioso Concerts jóvoltából.

Itt abba is lehetne hagyni az írást, mert a többi (ami jön) már nem mond el túl sokat az elkövetkezőkről.

Johnny Winterről korábban írtam itt, de itt is olvasható egy kiváló cikk.

Ahogy elnézem ezt az embert, persze csukott szemmel, pont az ellenkezőjét érzékelem a látottaknak. A görnyedt hát helyébe a karikába hajlott lendület hallható.
Micsoda dolog lett volna ezt az alakot látni mondjuk 1969-70-ben! Nem tehettem és ez örökre hiányozni fog már.
Konkrétan mi is?

Hát mondjuk ez:

Mean Town Blues


De most itt van és sorban tolja a blues-okat és a rákkenróóóólt. Sodró, erős, beleáll a bugi az ember lábába.

A közönség ül, amit nem is igazán értek. Ha valaki odamenne a színpadhoz bugizni, az ork-ok azonnal leültetik. Ezt tényleg nem értem. Biztosan van ennek is valamilyen sztorija, csak hát nehéz ezt nekem megmagyarázni.

A banda jól nyomja, bizony.

Dobon Tony Beard, a basszer Scott Spray, a másodgitáros szerepét egy-két dal erejéig Paul Nelson tölti be. Jó kis banda.

Sajnos rövid koncert ez. Felcsendül (vazze, itt nem cseng semmi…) a Johnny Guitar, az It’s all Over Now és már vége is. Ez baj.



Nagy-nagy respect ennek az embernek.
Így gondolja ezt az a két tizenéves is, aki kifelé menet a Pecsa melletti trafóház oldaláról menti meg e koncert plakátját. Jó ezt látni. Így tettem anno én is. …és így fog tenni az unokám is.
Nincs is kedvem máshoz már, mint hazamenni és megírni ezt a cikket. Közben megnézek száz videót, meghallgatok számokat és sosem felejtem el a mai estét.
Köszönöm.

A bejegyzés trackback címe:

https://eoxtheselector.blog.hu/api/trackback/id/tr19735916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mezitlábas · http://www.csillazene.extra.hu 2008.10.28. 12:42:52

Vazze, 20 méterre is kisugárzott az aurája, ahol én álltam oldalt. Döbbenet volt az egész. És amikor visszajött, asszem Firebird-nek hívják azt a gitárt.... wooooooowww.... Én nem bántam kivételesen, hogy viszonylag rövid volt a buli, mert számomra annyira tömény élvezet volt, hogy talán többet nem is bírtam volna befogadni egyszerre... Baaaaang! Még mindig a hatás alatt vagyok.

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.10.28. 12:52:17

...és az slide.... ember. Ilyen nincs is. Ezzel hetekre elvagyok...
Elfelejtettük a sört meginni. Vagy mégis megittuk, csak nem emléxem?

Voodoo Tom 2008.10.28. 18:01:03

De szivesen ott lettem volna! Tavaly ezt en is atereztem, mikor a SRV Ride-on lattam jatszani. Mellettem allt es meredten figyelt Wes Jeans, Tyler Bryant, sot Alan Haynes is, hogy mit mutat a Mester. Sosem felejtem el. Meg sok-sok evet kivanok neki, legyen velunk, amig csak lehet!

Dzsugi 2008.10.28. 18:22:40

Asszem életem egyik legnagyobb bálja volt a tegnap esti.
Felejthetetlen előadás és számomra is érhetetlen, hogy a guardok kikergették a lelkes zsűrit a villanegyed helyéről.

Végre itthon szólt a dzsonigitár :-)

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.10.28. 20:20:25

Annyira én sem találtam szavakat, max. a fentieket. Power egy cucc vót, az biztos.
Színes, fényes. Még akarom.

eiffelke 2008.10.29. 00:23:55

www.flickr.com/photos/a_lion/2979990274/
www.flickr.com/photos/a_lion/2979990292/

Hátborzongató és fantasztikus volt.
Jó fej volt Podlovics Peti. Mikor a kezdéskor beszólt a nem éppen emóstini közönségnek: látom rajtatok, régóta várjátok már Johnny Wintert...
Pedig az első sor előtt alig nyolc-tíz éves, leesett állú srácok is ültek.Öröm volt nézni a ragyogó arcukat.
Fergeteges volt!

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.10.29. 18:17:24

Nekem régi bánatom, hogy a fiatalok nehezen jutnak be egy ilyen kaliberű bulira, főleg a jegyárak miatt. Több jó ötletem is lenne arra nézvést, hogyan lehetne ezt megoldani....

Noémi 2008.10.30. 12:12:25

Héj, héj! Nem tudom, hogy rám gondoltál -e, de én 13 éves vagyok és levettem egy plakátot a trafóházról! Illetve az Apukám vette le nekem! Meg aztán valaki más is megkérte, hogy vegyen le neki...
Egyébként a koncert nagyon tetszett, és már 10 éves korom óta ilyen fajta zenéket szeretek.
Lehet, hogy Johnny csukott szemmel játszott, de én is becsuktam a szemem néha, és arra gondoltam, hogy amiket én otthon költök (ugyanis én is gitározok) azok ugyan jól hangzanak, de ez nem jól hangzik, hanem jó zene, mert hatással van az emberre! Tetszett amit írtál, mert ugyanazt éreztem amit te.
Eddig még nem ismertem Johnny Wintert, (éppen ideje volt) és azt hittem azért vannak székek mert nem olyan ugrálós zene - de nem ezt tapasztaltam...
Ha akarsz írj: lehoczki_noemi@index.hu

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.10.30. 12:31:25

Huh! De örülök, hogy van utánpótlék!...és ráadásul jó helyekre jár! Ez igen, ez már döfi!
Nem Téged láttalak plakátot szedegetni, azok kicsit öregebbek voltak, valahol a 19-20 év határán.

Johnny nagyon nagy hatású muzsikus, ugyanúgy mint Alvin Lee, Ritchie Blackmore, Clapton, SRV, Gallagher, Moore, Hendrix, Page és a többiek.
Zenész körökben is igen nagyra tartják, sokak példaképe itthon és külföldön is. Sokat tett le a mi közös asztalunkra és ezért őrült respect neki. Azt láthattuk a saját szemünkkel, hallhattuk a saját fülünkkel, hogy nem a múlt jelent meg a PeCsa színpadán, hanem valami nagyon élő, friss, erős dolog volt ez. Valóban megrázott.
Mostmár lehet a Bonamassa koncertre gyúrni, ami szintén nem lesz semmi...

Neked jó gitározást, dalszerzést kívánok. Hagyd, hogy jöjjön belőled az, ami vagy. A többivel ne foglalkozz, mert érdektelen.
Remélem egyszer a Te játékodban is úgy gyönyörködhetek, mint ahogy tettem ezt a Johnny Winter koncert alatt.
Hajrá, előre! Let The Good Times Roll!

Noémi 2008.10.30. 19:53:53

Bonamassára én is fogok menni!
Majd írj arról is;)
És több "utánpótlék" van mint gondolná bárki is!
Most így kapásból is feltudok sorolni:
Ismerek két 13 éves fiút, egy 12 éves lányt, egy 18 éves fiút... és most több nem jut eszembe :) Az utóbbiak közül, néhányan szintén jönnek majd Bonamassára!
12 évest írtál: "Így gondolja ezt az a két tizenéves is, aki kifelé menet a Pecsa melletti trafóház oldaláról menti meg e koncert plakátját." Elírtad?

king_aranarth 2008.10.30. 20:20:43

Ne haragudj EOX, de egy kicsit kijavítalak: a fent nevezettek nem "nagy hatású muzsikusok", hanem minimum istenek. Ízlés kérdése, hogy közülük ki a kedvenc, de az ő zenéjük a blues/blues-rock alfája és ómegája.

A fiatalokon pedig ne lepődj meg: Rock n' Roll never dies!

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.10.30. 22:33:43

nem, nem írtam el. Nemtom mennyi évesek voltak. Nem Te voltál, az tuti. Merthogy fiúk voltak, bőrdzsekiben.

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.10.30. 22:39:11

Oké King, legyenek Istenek, csak járjanak ide sokat, vagy menjek én oda sokat, ahol Ők játszanak.

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.11.03. 06:44:27

Eltelt egy hét és még mindig odavagyok ezért a buliért. Eccerűen zseniális érzés.

lega 2008.11.05. 08:34:12

Igen, végre vannak olyan fiatalok, akik nem a nyálért rajonganak. Rájuk lehet építeni, hogy a jövőben is fennmaradjanak az "istenek" produkciói. Johnny fantasztikus volt.

Levinson 2008.11.19. 17:25:38

Köszönöm a cikket és a hozzászólásokat.Pontosan tükrözik azt,amit én is éreztem,ill.érzek 1991 09 22 óta,amikor Bécsben hallottam,abszolút a topn volt akkor.Most is,csak másképp.
A YouTube-ra feltettem néhány régi és mostani videóját,ugyanúgy radicsról (uploadaer xkecoupe).Hendrix után ő az abszolút csúcs,nem csak technikailag,hanem érthető,a csontig hatoló zenéjében.Mielőtt a koncert kezdődött,a hotel előtt álló lakóbuszban mobiltelefonon élő interjut adott a 101 rádiónak,ilyen van Horvátországban,Magyarországon,Floridában.Ez rákerült a YouTube-ra is.
www.youtube.com/watch?v=HWz3GVBd_sQ

Levinson 2008.11.19. 17:41:08

szeretnék még Nektek megmutatni néhány clipet a fénykorából ill. 2008 05 13 csehországi koncertjéről,vmint a Red House-t egy 2008 október 1-i USA-beli koncertről..
Ezek alapján pontosan eldönthető,hogy ki is Winter tulajdonképpen...
www.youtube.com/watch?v=CdJTbUvGcuY
www.youtube.com/watch?v=EQswKcCr1DA
www.youtube.com/watch?v=XDfSX02wjT4
www.youtube.com/watch?v=IFiFrXJ3fKs
www.youtube.com/watch?v=65z3O9H09bc
www.youtube.com/watch?v=gbKimypEI64

A budapesti koncertet rögzítette egy barátom mobillal (LG990) de a hang torz lett,használhatatlan.

Mindenekfelett örülnék annak,-ha valaki jó felvételt tudott készíteni akár csak audio-ban is- lehetőséget adna,h. át.ill.felvegyem,cserébe szívesen adok vmi J.W. anyagot.

Köszönöm.

Éljen J.Winter, a legeslegnagyobb Ász (nekem....)!

EOX The Selector · http://eoxtheselector.blog.hu/ 2008.11.19. 20:07:50

Hátbizony azt a bootleg-et én is szívesen.... Nemigen láttam senkinél sem komolyabb cuccot ezügyben. Igaz, az ülős részekben akár lehetett is valami...
Sajna kedvenc hazai bottlegger-eimet sem láttam.
Brrrr.....
Cserébe hamarosan lemegy a Fiksz Rádióban a teljes J.W. életmű.

Levinson 2008.11.20. 11:15:27

2007 március 22-én meghvott vendégként A Fix-ben egy kb. 3-órás műsorban bemutattam Nemes N.Péterrel az életművet,sok zenével és beszélgetéssel.Ez az archivumból a honlapról mp3-ban letölthető.Lehet,h. Péter ezt fogja megismételni.

Komolyabb cuccot felvevőként én sem láttam,de legalább egy használható mobiltel.felvétel lenne...

tapers 2008.11.30. 21:51:37

we are tapers, we are not bootlegers....

kenubita 2014.11.12. 19:52:37

Nagyon szép írás. Gratulálok! Számomra is gyönyörű élmény volt a koncert.
süti beállítások módosítása